Strona główna/Dla Kandydata/Arche dzieli się wiedzą/Każdy z nas buduje swoją markę - jak robić to dobrze?

Każdy z nas buduje swoją markę - jak robić to dobrze?

wdech_wydech_pokonaj_stres

Kreowanie marek osobistych kojarzy się wielu z nas z działaniami słynnych Influencerów, którzy nieustannie zyskują na popularności w sieci. Pytanie tylko, czy wyłącznie ich wizerunek jest oceniany w internecie? Już nie! Praktycznie każdy z nas (świadomie bądź nie) buduje swoją markę. Jak zatem stworzyć autentyczny i przekonujący personal branding? Poznaj nasze wskazówki!

 

Czym jest marka osobista?

Mówiąc najprościej - marka osobista (z ang. Personal Branding), to nic innego a wizerunek danej osoby, jaki kreuje ona wśród swojego otoczenia. Po raz pierwszy pojęcie to pojawiło się w 1997 roku w artykule Toma Petersa „The Brand Called You”[1]. Wtedy też istniało przekonanie, że personal branding przeznaczony jest w głównej mierze dla popularnych osób (np. celebrytów czy aktorów). Dziś budowanie marki osobistej stało się codziennością dla większości z nas, szczególnie patrząc na to, ile czasu spędzamy w sieci, która stanowi idealne miejsce do budowania obrazu swojej sylwetki wśród odbiorców.

 

Od czego zacząć budowanie marki

Dobrze prosperująca marka osobista, to taka, która opiera się na autentyczności i spójności w podejmowanych działaniach. Przed rozpoczęciem stricte ukierunkowanej działalności w internecie, powinniśmy wykonać analizę swojej osobowości oraz podstawowe badanie opinii na nasz temat wśród najbliższego otoczenia.

Warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania, tj. Kim jestem? Co mnie charakteryzuje? Jakie są moje cechy szczególne? Jak chce być widziany/a? Dzięki temu dużo łatwiej będzie nam zbudować autentyczną markę. Jeśli chodzi o opinie otoczenia, to warto zapytać bliskich, jak odpowiedzieliby na wyżej wymienione podstawowe pytania dotyczące naszej osoby.

Aby przekonać do siebie odbiorców, musimy wiedzieć, jakie są nasze zalety i wady, co nas cechuje i jakim językiem się komunikujemy. Najlepiej byłoby mieć w głowie obraz tego, jak chcemy być odbierani przez otoczenie. Ta wiedza może okazać się niezbędna w wyróżnieniu się np. na rynku pracy. Co najważniejsze, budowanie marki osobistej „w ciemno” i w oparciu o nieprawdziwe informacje na pewno nie przyniesie nam oczekiwanych skutków[2].

 

Kolejne etapy

Warto zastanowić się nad tym, do jakich odbiorców chcemy dotrzeć. Zajmujesz się marketingiem? Pewnie zależy Ci na kontakcie z ludźmi z branży i to pod nich dostosujesz swoje profile społecznościowe. Interesujesz się motoryzacją? Zapewne na Twoich profilach będą musiały pojawić się „smaczki” dot. aut czy motorów, aby zaciekawić preferowanych przez Ciebie odbiorców. Musisz dotrzeć do tego, jak wygląda Twój odbiorca oraz czym i w jaki sposób go do siebie przekonasz. Wszystkie treści dużo łatwiej jest dostosować do jasno określonej grupy docelowej.

Niezwykle ważny aspekt w budowaniu marki stanowią również postawione przez nas cele i założenia. Chcesz znaleźć nową pracę? A może zbudować coś swojego i próbujesz zgromadzić jak największą grupę odbiorców? Określ swoje założenia jak w prawdziwym przedsiębiorstwie! Wykorzystaj metodę SMART, która mówi o tym, że cele powinny być:

  • Specific - sprecyzowane,
  • Measurable - mierzalne,
  • Attractive - atrakcyjne,
  • Realistic - realne,
  • Time-based - określone w czasie[3].

PRZYKŁAD: „Od września do października 2022 r. opublikuje 6 postów na portalu LinkedIn o tematyce personal brandingu”.

 

Kanały i narzędzia komunikacji

Kolejny krok skupia się na zaplanowaniu formy naszych treści oraz wybraniu preferowanych kanałów komunikacji. Warto jest rozwinąć swoje profile w kilku kanałach social media, aby osiągnąć jak największe zasięgi. Wybierz interesujące Cię portale społecznościowe i zainwestuj swój czas w ich systematyczne prowadzenie. Nie wrzucaj treści bez przemyślenia - pamiętaj, że w Internecie nic nie ginie! Skup się na tym, aby we wszystkich kanałach posługiwać się spójnym językiem, dbać o estetykę i różnorodność treści.

Jeśli szukasz pracy w zawodzie - zwróć dużą uwagę na profil na LinkedIn. Zadbaj o stosowne zdjęcie profilowe, wypisz najważniejsze informacje. Podaj wykształcenie, dotychczasowe doświadczenie, a jeśli jeszcze go nie posiadasz, to pochwal się tym, co robisz poza studiami. Bądź aktywny - wrzucaj posty, komentuj i udostępniaj publikacje innych oraz zachęć ludzi z branży do odwiedzin swojego profilu.

 

Klucz do sukcesu

Niezależnie od tego, ile pracy włożysz w budowanie własnej marki, to stale najważniejszym aspektem jest dbanie o dobry wizerunek! Bez tego nawet z najlepiej dopracowanymi profilami, nie przyciągniesz do siebie odbiorców. Przykładowo: wchodząc na rynek pracy, musisz przekonać do siebie przyszłych pracodawców, którzy w większości śledzą Twoje poczynania w sieci (m.in. podczas rekrutacji). To ważne, aby odwiedzając Twoje profile, nie trafili na nic, co zniechęci ich do nawiązania kontaktu. To samo tyczy się dalszych etapów kariery. Rozpoznawalność w internecie może pomóc Ci rozwinąć nieograniczoną sieć kontaktów, która przydaje się w codziennej pracy. Budowanie personal brandingu może przynieść wiele korzyści - od satysfakcji z własnego rozwoju i poszerzania znajomości w sieci aż po dodatkowe przychody w przyszłości związane ze wzrostem popularności!

 

ŹRÓDŁA:

[1] Peters T., The Brand Called You, https://www.fastcompany.com/28905/brand-called-you [dostęp: 08.07.2022 r.]

[2] Rampedersad., Ty - marka inna niż wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego. Gliwice 2010, s. 189.

[3] Zespół - wFirma.pl, Metoda SMART - sztuka formułowania celów, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-metoda-smart [dostęp: 12.07.2022 r.].

AUTOR:
Angelika Kaczmarek
- Junior Social Media & Marketing Specialist (Arche Consulting)

STOPKA_ARTYKULY

Logotypy FE RP Śląskie UE
do góry