Strona główna/Poznaj Arche/Blog/Rekrutacja okiem rekrutera

Rekrutacja okiem rekrutera

27 Stycznia 2023
#blog #hr #rekrutacja

rekrutacja_okiem_rekrutera

Rekrutacja - słowo znane każdemu, kto przynajmniej raz w życiu poszukiwał pracy. Choć u rekruterów jest to codzienność, to wśród pozostałych osób zazwyczaj wzbudza panikę. Czseleky jednak rekrutacji naprawdę należy się obawiać? Dlaczego przed rozmową rekrutacyjną odczuwamy stres, a w trakcie jej trwania czasem ciężko nam sklejać sensowne zdania? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi w poniższym artykule!

 

Rekrutacja - proces a nie pojedyncze zdarzenie

Warto zaznaczyć, iż rekrutacja nie jest jedynie zdarzeniem, a ciągiem zależnych od siebie kroków. Celem tego procesu jest zachęcenie jak największej ilości osób do złożenia aplikacji, by następnie móc przeprowadzić selekcję wśród Kandydatów [1]. Cały proces składa się z kilku etapów, ale wśród Kandydatów najbardziej znanym jest rozmowa rekrutacyjna. Zanim jednak do niej dojdzie, rekruterzy muszą wykonać jeszcze parę ważnych kroków. Jak wygląda to w Arche Consulting?

 

  1. Stworzenie i publikacja oferty pracy 

Po otrzymaniu wszystkich niezbędnych informacji od Klienta, rekruterzy tworzą ogłoszenie pracy, które następnie umieszczane jest na różnych portalach pracy (np. Pracuj.pl, Justjoin.it), serwisach (Linkedin, Goldenline, rzadziej Facebook), a także na stronie firmy w zakładce Oferty Pracy. Pozwala to na uzyskanie optymalnej ilości zgłoszeń. Dzięki temu, nawet jeżeli nie wszyscy Kandydaci przejdą cały proces, to ich zgłoszenie będzie rozpatrywane pod kątem innych rekrutacji. Dlatego warto zaznaczyć zgodę na przyszłe rekrutacje, jeżeli zależy nam na znalezieniu wymarzonej pracy. Spokojnie - jeżeli się rozmyślisz, zawsze można taką zgodę wycofać. :)

  1. Selekcja

Czyli nic innego jak wnikliwa analiza przesłanych CV, a także dołączonych do nich dokumentów takich jak referencje czy list motywacyjny. O ile dodatkowe dokumenty nie są wymagane, o tyle dobrze napisane CV potrafi zdziałać cuda. Warto do każdego zatrudnienia zawartego w życiorysie dołączyć rzetelnie wypisane obowiązki oraz krótki opis stanowiska. W rubryce „umiejętności” powinny znaleźć się kompetencje, które nabyło się wraz z doświadczeniem. Dodanie krótkiego podsumowania swojej ścieżki zawodowej oraz potencjalnej ścieżki rozwoju także może okazać się niezwykle cenne. Zawarcie wszystkich powyższych informacji pomoże w ocenie stopnia dopasowania Kandydata do wymagań Klienta.

  1. Screening

Spokojnie, nie chodzi tu o żadne zrzuty ekranu. :) Screeningiem nazywamy rozmowę z rekruterem, podczas której dowiadujemy się nieco więcej o Waszym doświadczeniu zawodowym oraz umiejętnościach, oczekiwaniach wobec stanowiska, na które aplikowaliście, ale także opowiadamy nieco więcej o Kliencie, dla którego prowadzimy rekrutację oraz opisujemy pokrótce dalszy proces rekrutacji. Podczas takiej rozmowy mogą paść pytania w języku obcym, o ile wcześniej zadeklarowaliście ich znajomość w CV.

  1. Rekomendacja

Choć Kandydatów ten etap bezpośrednio nie dotyczy, jest to niezwykle istotny krok podczas procesu rekrutacyjnego w Arche. W rekomendacji zawieramy informacje takie jak imię i nazwisko, datę screeningu, podsumowanie Twojego doświadczenia zawodowego, motywację do zmiany pracy oraz oczekiwania finansowe. Do rekomendacji dołączamy Wasze CV, a następnie wszystko przesyłamy bezpośrednio do Klienta. Rekomendacja jest także formą uzasadnienia rekrutera, dlaczego to akurat Ty jesteś odpowiednią osobą na to stanowisko!

  1. Rozmowa kwalifikacyjna u Klienta

Dochodzimy w końcu do najbardziej znanego etapu procesu rekrutacyjnego - rozmowy rekrutacyjnej. Odpowiadając na pytanie z początku, absolutnie nie należy się jej bać! Jak sama nazwa wskazuje, jest to rozmowa, która ma na celu poznanie Kandydata oraz doprecyzowanie kwestii związanych ze stanowiskiem, na które osoba ubiegająca się o pracę aplikowała. Podczas jej trwania dowiesz się nieco więcej o Kliencie, poznasz jego cel, oczekiwania oraz specyfikę danego stanowiska, a także zadecydujesz, czy przedstawiony zarys pracy Ci odpowiada. Pamiętaj, że Ty także rekrutujesz pracodawcę!

  1. ,,Nie zostawię Cię, nie pójdę…” [2]

Nie będziemy zawsze tam, gdzie Ty, ale obiecujemy Ci jedno - nie zostaniesz sam w procesie. Będziemy informować Cię o każdym feedbacku, jaki dostaliśmy od Klienta. :)

 

Rekrutacja szeroka a rekrutacja segmentowa [3]

Skoro etapy procesu już za nami, warto przybliżyć nieco dwa rodzaje rekrutacji, z których korzystają rekruterzy z Arche Consulting.

Pierwszym z nich jest rekrutacja szeroka, której celem jest dotarcie do jak największej ilości osób. Odbiorcami ogłoszeń o pracę są najczęściej Kandydaci aktywni, którzy są chętni na zmianę miejsca pracy. Oferty zwykle są umieszczane na portalach społecznościowych, portalach z ogłoszeniami rekrutacyjnymi, natomiast coraz rzadziej w radiu, czy w prasie. Na ciekawy pomysł wpadł najpopularniejszy szwedzki gigant meblowy IKEA. W 2021 roku poszukiwano online content team leadera. Oprócz udostępnienia tradycyjnej oferty pracy na swojej stronie internetowej nagrano podcast pod tytułem „Praca w IKEA: Online Content Team 5 Ibidem, s. 85 7 Leader”, który zamieszczony został na platformie Spotify. Poprowadziły go trzy kobiety: ekspertka do spraw doradztwa personalnego - Edyta Kowal, senior recruiterka - Maja Martyniuk-Wojcieszczuk oraz marketing managerka - Karolina Szabłowska. Wraz z trwaniem podcastu możemy się dowiedzieć, iż powstał on nie tylko po to, by nagłośnić rekrutację, ale także w celu lepszego poznania samej firmy Ikea. Jak mówi Karolina Szabłowska: „Proces rekrutacyjny jest dwustronny. Chcemy dać się lepiej poznać, zainteresować kandydatów. (…) Zależy nam, by do zespołu trafiła osoba, która ma niezbędną wiedzę, ale też doceni wyjątkowe podejście i poczuje naszą energię”[4].

Drugi rodzaj rekrutacji to rekrutacja segmentowa. Ten typ rekrutacji, zwany też rekrutacją wąską, stosowany jest głównie w celu odnalezienia osób o wysoce wyspecjalizowanych lub unikalnych umiejętnościach. Oferty pracy wysyłane są zazwyczaj poprzez portale, na których można odnaleźć tego typu osoby. O dziwo nie zawsze musi być to Linkedin! Aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, istotne jest nie tylko wysłanie propozycji pracy przez właściwy kanał, ale i sformułowanie wiadomości tak, by Kandydat uznał firmę za intersującą. Efektem takich zabiegów jest większe prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi osób dopasowanych kompetencyjnie do stanowiska, na które rekruterzy poszukują ludzi. Oferty pracy kierujemy w tym przypadku do Kandydatów pasywnych, czyli takich, którzy aktywnie nie poszukują pracy.

 

Rekrutacja nie taka straszna, jak ją malują

            Po dokładnym omówieniu każdego z kroków procesu rekrutacyjnego mamy nadzieję, że nie będzie Wam on już straszny. Pamiętajcie, że w razie jakichkolwiek wątpliwości możecie podzielić się nimi z Waszym rekruterem! :) Jeśli macie ochotę zapoznać się z naszymi aktualnymi ofertami pracy, to zapraszamy tutaj.

 

 

[1] A. Sulich, Modele i techniki rekrutacji i selekcji realizowane przez przedsiębiorstwa w województwie dolnośląskim, Zgorzelec 2015, s. 88.

[2] https://www.youtube.com/watch?v=8T8hI9nRZIM

[3] J. Marek, Pozyskanie i dobór personelu. Kształtowanie zatrudnienia w organizacji, Warszawa 2008, s. 85.

[4] K. Szabłowska, M. Martyniuk - Wojcieszczuk, E. Kowal, Praca w IKEA: Online Content Team Leader, 1.12.2021, seria ,,Pokój Nastolatka”, podcast na platformie Spotify.

AUTOR:
Nicole Kowol
- Junior IT Talent Sourcer (Arche Consulting)

 

Podobne artykuły:

Logotypy FE RP Śląskie UE
do góry