Ghosting w rekrutacji - jak do niego nie dopuścić?
14 Sierpnia 2023Ghosting to zjawisko, które pojawia się coraz częściej w procesach rekrutacyjnych. Może występować zarówno po stronie kandydata, który aplikuje na dane stanowisko, jak i po stronie rekrutera bądź pracodawcy. W obu przypadkach nie jest to pożądana droga dla procesu rekrutacji. Czym właściwie jest ghosting i jak do niego nie dopuścić?
Czym jest rekrutacyjny ghosting?
Mówiąc o ghostingu, mamy na myśli nagłe przerwanie/zakończenie komunikacji przez jedną ze stron w procesie rekrutacyjnym. Może dojść do takiej sytuacji zarówno po stronie kandydata zgłoszonego na dane stanowisko, jak i po stronie rekrutera/pracodawcy, który oferuje zatrudnienie. Jedna ze stron po prostu przestaje odpowiadać na wiadomości drugiej lub nie zjawia się podczas umówionych spotkań kwalifikacyjnych. Zalicza się do tego również niepojawienie się w pracy pierwszego (i każdego kolejnego) dnia.
Tak jak i po stronie pracownika i pracodawcy, warto pamiętać, że takie zachowanie świadczy o braku szacunku do drugiej strony, która poświęca nam swój czas. Jest to bardzo nieprofesjonalne i mocno wpływa zarówno na wizerunek firmy/pracodawcy i samego pracownika (a warto zadbać o dobry personal branding w swojej branży, także w ten sposób).
Powody ghostingu w rekrutacji
Najczęstszymi powodami, jakie kierują ludźmi, którzy stosują rekrutacyjny ghosting, jest brak zaufania do rekrutera (jego niekompetencja lub niestosowne zachowanie) i/lub firmy. Może to być także brak przekonania co do oferty pracy, a także nagła decyzja o podjęciu pracy w innej organizacji. W przypadku rekrutera jedynym wytłumaczeniem może być ludzki błąd bądź np. nadmiar realizowanych jednocześnie procesów. Oczywiście żadna z tych sytuacji nie tłumaczy ghostingu i nie zezwala na niego.
Czasem pojawiają się również sytuacje losowe, takie jak wypadek, choroby czy inne nagłe wydarzenia, ale statystycznie ma to miejsce bardzo rzadko.
Jak nie dopuścić do ghostigu w rekrutacji?
Chcąc zachować profesjonalny wizerunek, rekruter lub pracodawca podczas procesu rekrutacyjnego powinien zastosować się do poniższych wskazówek. Dzięki nim szanse na rekrutacyjny ghosting zostaną zminimalizowane.
- Zadbaj o to, aby rekrutacja pracownika była bezproblemowa, a komunikacja jasna i szybka - nie każ zbyt długo czekać na odpowiedź w sprawie spotkania czy decyzji, pamiętaj o doświadczeniach pracownika w trakcie rekrutacji i spraw, aby otrzymał od Ciebie wszystkie najważniejsze informacje, jakich potrzebuje.
- Krótki proces rekrutacyjny - jeśli rekrutacja w Twojej firmie będzie przechodziła szybko i sprawnie, skutecznie ograniczysz ghosting wśród kandydatów. Dzięki temu ograniczysz także szansę na ich rezygnację z powodu lepszej oferty u konkurencji.
- Skonstruuj ofertę rekrutacyjną w atrakcyjny, prosty i zrozumiały sposób - ogłoszenie musi być czytelne i nie może zawierać błędów, które wyjdą podczas rozmowy rekrutacyjnej. Napisz w nim wszystko, na co może liczyć kandydat i sprawdź, czy te dane zgadzają się z rzeczywistością. Podczas rozmowy upewnij się, że kandydat zna wszystkie elementy oferty, łącznie z benefitami i ścieżką rozwoju kariery (przygotuj je i zaplanuj, zanim stworzysz ogłoszenie).
- Przygotuj plan rekrutacji i zaprezentuj go kandydatowi - dzięki temu będzie wiedział, ile etapów przewiduje cały proces, z kim będzie rozmawiał na każdym z nich i odpowiednio się do tego przygotuje (lub zrezygnuje na odpowiednio wczesnym etapie).
- Utrzymaj dobrą relację z kandydatem zatrudnianym na stanowisko, jeśli czas do jego objęcia jest wydłużony - czasem wynika to z 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, a niekiedy urlopu czy po prostu wystartowania nowego miejsca pracy w danej instytucji. Jeśli czas, który pozostał do podjęcia pracy, jest dłuższy niż 2-3 tygodnie, jako rekruter zadbaj o utrzymanie z nim relacji. Niech kandydat wie, że może na Ciebie liczyć, a miejsce w firmie czeka na niego i będzie w niej mile widziany.
A o czym powinien pamiętać kandydat? Przede wszystkim o tym, aby nie palić sobie mostów, a co za tym idzie - nie traktować w nieodpowiedni sposób żadnego pracodawcy bądź rekrutera. Warto pamiętać, że stosując tzw. ghosting, tak naprawdę budujemy o sobie negatywną opinię na rynku, co sprawia, że w przyszłości może być nam znacznie trudniej znaleźć miejsce pracy dla siebie i przekonać do swojej osoby przyszłego pracodawcę. Pamiętajmy o szacunku i pełnej kulturze, a na pewno dostrzeżemy tego efekty podczas kolejnych zmian zawodowych.
Podobne artykuły:
- 5 rzeczy, które wyróżnią Cię podczas procesu rekrutacyjnego 2025-01-23
- Dlaczego nie potrafię znaleźć pracy? 2023-12-20
- Onboarding - jak przeprowadzić go efektywnie? 2023-12-05
- Feminatywy na rynku pracy 2023-10-20
- Dlaczego pracownicy są niezaangażowani? 5 porad, jak to zmienić 2023-09-14
- Jak przeciwdziałać zbyt dużej rotacji wśród pracowników? 2023-08-28
- Jak zadbać o Employee Experience? 5 rad dla pracodawcy 2023-07-26
- "Czułam się, jakbym wróciła do innej firmy". Wywiad z Weroniką Chorzępą 2023-06-23
- Jakiego lidera potrzebuje Twój zespół? 2023-05-29
- Narzędzia rekrutera - metoda Design Thinking 2023-05-10