Jak przeciwdziałać zbyt dużej rotacji wśród pracowników?
28 Sierpnia 2023Pracownicy przychodzą i odchodzą. Mogłoby się wydawać, że jest to naturalna kolej rzeczy. Co jednak, jeśli coraz więcej pracowników odchodzi, zaburzając funkcjonowanie firmy? Fala zwolnień zwykle nie jest przypadkowa i może wiązać się z różnymi czynnikami - w większości zależnymi od firmy. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak przeciwdziałać zbyt dużej rotacji pracowników.
Dlaczego pracownicy odchodzą?
Powodów składania wypowiedzeń przez naszych pracowników może być wiele. Często na decyzje zatrudnionych wpływają:
- Niskie wynagrodzenie, brak podwyżek - kwestie związane z finansami należą do najczęstszych powodów, przez które pracownicy odchodzą z firmy.
- Brak możliwości rozwoju - brak perspektyw na awans, na nabycie nowej wiedzy lub umiejętności skutecznie zniechęca do pozostania w firmie.
- Brak uznania i nagród - każdy z nas lubi być doceniany - brak pochwał czy premii zniechęca do starania się, a w efekcie pracy w danej organizacji.
- Niezadowalające warunki pracy - psujący się często sprzęt, mocno zużyta odzież czy narzędzia, niebezpieczne warunki pracy, problemy z odebraniem urlopu lub niewypłacane nadgodziny - to wszystko znacząco wpływa na to, że pracownicy nie chcą z nami zostać.
- Konflikty pomiędzy pracownikami - nieporozumienia w zespołach, zwłaszcza te, które nie są dostrzegane i rozwiązywanie dostatecznie wcześnie, bardzo często skłaniają pracowników do zmiany miejsca pracy.
- Nieodpowiadająca im kultura organizacyjna i wartości firmy - nasi pracownicy mogą odchodzić także wtedy, gdy nie odpowiadają im fundamenty naszej firmy.
- Chęć podjęcia nowych wyzwań, przebranżowienia się - zmiana ścieżki zawodowej może być jednym z powodów odejścia.
- Niepokój związany z przyszłością organizacji - kiedy pracownicy zaobserwują jakieś niepokojące wydarzenia, dotrą do nich niejasne informacje o restrukturyzacji lub plotki mówiące o problemach finansowych czy redukcji etatów, mogą postanowić odejść na własnych warunkach, zanim zostaną do tego zmuszeni.
Jak przeciwdziałać zbyt dużej rotacji pracowników?
Wiesz już, jakie są potencjalne powody, przez które pracownicy składają wypowiedzenia. Na niektóre z nich możemy nie mieć bezpośredniego wpływu, jednak na znaczną część mamy. Poniżej przygotowaliśmy listę potencjalnych działań, które mogą sprawić, że Twoi pracownicy nie zdecydują się na odejście.
- Zapewnij pracownikom możliwości rozwoju - kursy, szkolenia, warsztaty, mentoring, certyfikaty i inne. Jeśli firma nie ma na to budżetu, może spróbować wykorzystać współpracę z jakimś partnerem lub poszukać niemal bez kosztowych alternatyw. Warto jednak pamiętać, że rozwój pracowników to rozwój firmy.
- Pamiętaj o pochwałach i nagrodach - nie każdą firmę stać na pokaźne premie i nagrody, jednak dobre słowo nic nie kosztuje. Pamiętaj o docenianiu i chwaleniu pracowników, nie tylko prywatnie, ale również przed innymi pracownikami. Być może - zamiast premii - firma może zaoferować dodatkowy dzień wolnego?
- Dbaj o to, aby sprzęt i narzędzia do pracy były dobrej jakości - nie powodowały niepotrzebnej frustracji i nie utrudniały pracy.
- Zadbaj o to, aby system urlopowy był przejrzysty, a procedury nie utrudniały pracownikom odbierania urlopów.
- Spotkania integracyjne pozwalają na budowanie relacji między pracownikami, co pozwala im się lepiej poznać i obniżyć szansę na niechęć do siebie nawzajem. Jeśli jednak dotrą do Ciebie informacje o jakichś większych konfliktach, zadbaj o to, aby wyjaśnić sprawę, zanim dojdzie do niepotrzebnej eskalacji.
- Postaraj się, aby kluczowe informacje docierały do pracowników z góry, nim zaczną wyciekać i prowadzić do szerzenia się plotek. Poczucie bezpieczeństwa i stabilności oraz świadomość na temat sytuacji firmy mogą odwieść pracownika od próby ratowania się z tonącego statku.
Postaraj się dać innym to, czego sam byś chciał
Jak widzisz, nasi pracownicy mogą nas opuszczać z wielu różnych powodów, jednak zawsze jest coś, co możemy zrobić wcześniej, a co ma szansę zapobiec masowym zwolnieniom. Warto jest dawać naszym pracownikom to, czego sami chcemy lub oczekujemy od naszego pracodawcy. Często postawienie się na ich miejscu umożliwia nam spojrzenie z szerszej perspektywy i dopasowanie odpowiednich działań. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Powodzenia!
Podobne artykuły:
- Różnorodność w miejscu pracy 2025-04-24
- 5 rzeczy, które wyróżnią Cię podczas procesu rekrutacyjnego 2025-01-23
- Dlaczego nie potrafię znaleźć pracy? 2023-12-20
- Onboarding - jak przeprowadzić go efektywnie? 2023-12-05
- Feminatywy na rynku pracy 2023-10-20
- Dlaczego pracownicy są niezaangażowani? 5 porad, jak to zmienić 2023-09-14
- Ghosting w rekrutacji - jak do niego nie dopuścić? 2023-08-14
- Jak zadbać o Employee Experience? 5 rad dla pracodawcy 2023-07-26
- "Czułam się, jakbym wróciła do innej firmy". Wywiad z Weroniką Chorzępą 2023-06-23
- Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu? Porady dla Pracownika i Pracodawcy 2023-06-07