Strona główna/Poznaj Arche/Blog/Różnorodność w miejscu pracy 

Różnorodność w miejscu pracy 

24 Kwietnia 2025
#blog #dlapracodawcy #hr #zdrowiepsychiczne

Różnorodność w pracy

Różnorodność w miejscu pracy to codzienność, z którą się zmagamy. Człowiek jest istotą społeczną - to podstawowa cecha naszego gatunku, dzięki której nasz mózg rozwinął się w ramach ewolucji do takiej formy, jaką znamy obecnie. Aktywność wśród grupy ludzi towarzyszy nam od narodzin. Naszą bazą wyjściową, gdzie nabieramy pierwszych umiejętności do funkcjonowania w grupie jest rodzina. To czego się tam nauczymy wykorzystujemy niemal przez całe życie - począwszy od okresu dorastania, aż po funkcjonowanie w środowisku pracy.  

 

Grupy są różnorodne. To co je łączy, to wspólne wartości i cel, do którego dążą. Wiele grup ma też swój wewnętrzny, niepisany kodeks, wokół którego oscylują. Są grupy duże i nieformalne, w których role każdego z członków są rozmyte, ale pozwalają w jakiś sposób się określić - takimi grupami są np. narodowości. Są też grupy małe, hermetyczne, zamknięte - np. grupa przyjaciół lub rodzina. To te małe grupy zazwyczaj są odpowiedzialne za to, w jaki sposób się identyfikujemy i jaką nadajemy sobie rolę w relacjach z innymi.  

Grupy często tworzą się naturalnie. Są jednak takie grupy, w których szeregi zostajemy wpasowani mimowolnie. Jedną z takich grup jest zespół, w ramach którego wykonujemy naszą pracę. U progu funkcjonowania w zespole stoi psychologia, jednak na przestrzeni lat organizacje wypracowały kilka metod, za pośrednictwem których dobiera się zespół tak, by cechował on się jak największą różnorodnością.  

Szeroko rozumiana różnorodność jest często zaszyfrowana pod pojęciem D&I, czyli Diversity & Inclusion, co tłumaczymy po prostu jako „Różnorodność i Integracja” (Koper, 2023). Wiele organizacji kieruje się zasadami D&I w budowaniu swojej kultury organizacyjnej. U podnóża tego pojęcia stoi idea, która ma na celu sprawić, aby każdy w swojej organizacji czuł się traktowany na równi. Równe traktowanie z kolei powinno być ukierunkowane na to, by pracownicy czuli się po prostu dobrze w swoim środowisku pracy.  

Istotnym jest fakt, że to nie nowa idea. Już na początku ubiegłego wieku prowadzono pierwsze eksperymenty psychologiczno - społeczne, które miały służyć poprawie wydajności w zakładach produkcyjnych. W latach 1927 - 1932 zespół badawczy Eltona Mayo przeprowadził badanie w fabryce Hawthorne Works w stanie Illinois w Stanach Zjednoczonych. Celem eksperymentu było sprawdzenie jaka jest zależność pomiędzy intensywnością oświetlenia, a wydajnością pracowników na hali produkcyjnej. Jak to czasem z eksperymentami bywa, okazało się, że intensywność oświetlenia ma niewielkie znaczenie, a to co najistotniejsze, to fakt, że pracownicy byli pod obserwacją. Nie chodzi tutaj o tzw. „bat nad pracownikiem”, a o samo zainteresowanie tym, co robią, jak robią i jaki mają wpływ na rozwój firmy (Mayo, 1998).  Samo badanie było przełomem nad formami zarządzania w organizacjach.  

Dzisiaj wiele firm stawia na różnorodność wśród swojej kadry. Co ważne, samej różnorodności nie należy rozumieć, jako usilnego szukania osób, które się od siebie różnią. Integracja w zespole też nie musi być czymś, do czego pracodawca nas przymusza. Chodzi o samą świadomość różnic indywidualnych, które składają się na osobowość człowieka. Każdy wchodzi do organizacji z innym bagażem doświadczeń, poglądami i umiejętnościami. To, co kluczowe, to świadomość tych różnic i mierzenie każdego jego własną miarą.  

Zadaniem managera w nurcie D&I jest umiejętne wychwycenie tych cech, które pozwolą pracownikowi wykonywać jego pracę najlepiej i delegowanie zadań dopasowanych do osoby, które ma je wykonać. Istotna jest komunikacja w środowisku pracy, a tym samym opieka nad emocjami pracownika. Rozmowa face to face jest świetnym momentem na to, by dowiedzieć się, jak pracownik się czuje w miejscu pracy, pozwolić mu wyrazić własne zdanie, wyjaśnić ewentualne nieporozumienia czy wesprzeć w trudnych dla niego zadaniach.  

Integracja także ma duże znaczenie. Każdy lider powinien dążyć do tego, żeby członkowie zespołu czuli się dobrze we własnym towarzystwie. Integracja nie musi oznaczać poświęcenia weekendu na wyjazd z zespołem - wystarczy, że raz w tygodniu zespół spotka się wspólnie z liderem i omówi bieżące tematy.  

Dlaczego to ważne? Najnowszy raport Agencji badań rynku i opinii SW Reasearch z 2024 pokazuje, że aż 80% pracowników nie czuje pasji w swojej pracy, pomimo tego, że 2/3 badanych czuje się dobrze w tym, co robi zawodowo. Aż 77% badanych nie ma poczucia, że wykonywana praca jest potrzebna społeczeństwu. Jednocześnie 40% traktuje sukces zawodowy, jako sukces życiowy (SW Research, Runaways, 2024). Raport Wellbee z 2023 roku „Kondycja psychiczna polskich pracowników”, stworzony we współpracy z ICAN Instytute z kolei dowodzi, że aż 97% zarządzających zauważyło spadek motywacji i zaangażowania pracowników na przestrzeni ostatnich 3 lat (Wellbee, ICAN Institute, 2023).  

Te dane pokazują, że warto być liderem, który rozmawia ze swoimi pracownikami i wie, jak zaopiekować jego potrzeby, dając mu jednocześnie możliwość swobodnego działania i integracji w zespole. Człowiek jest istotą rozumną i społeczną, a to, jak się odnajduje w grupie może być kluczowe dla Twojego sukcesu w biznesie.  

 

Bibliografia: 

Koper, P. (2023). Diversity & Inclusion po polsku | Co to? Jak mierzyć? Czym się różnią? https://bizmentor.pl/diversity-inclusion-co-to/ 

Mayo, E. (1998). The Hawthorne Experiments. Instytute of Management Foundation.  

SW Research, Runaways. (2024). Raport o stanie zdrowia psychicznego aktywnych zawodowo Polaków. https://swresearch.pl/raporty/pracownicy-w-polsce-praca-bez-pasji-ale-z-poswieceniem#report-download 

Wellbee, ICAN Institute. (2023). Kondycja psychiczna polskich pracowników. https://wellbee.pl/raport-zdrowie-psychiczne  

Podobne artykuły:

Logotypy FE RP Śląskie UE
do góry